Politiekrant
politiekrant 2012
Politiekrant 2012
Onze publicaties
jaarverslag 2011
Jaarverslag 2011
- digitaal -
Onze kidscorner
Facebook

2 op 3 laat onbekenden binnen

Boom - De Lokale PolitieZone Rupel en de preventiedienst 'Den OOgen Boom' hebben op dinsdag 16 maart van 14.00u tot 22.00u 175 van de 558 Boomse appartementsgebouwen gecontroleerd op hun inbraakveiligheid. Bij twee op de drie van de Boomse appartementsgebouwen raakte om het even wie binnen, ook inbrekers dus!

20100316-DSC_4769w

De politie en preventiedienst geraakten in dit appartement binnen met het smoesje "Ik ben hier voor Filip, maar hij is niet thuis. Doe jij even voor me open?" Toen bewoonster Suzanne met de ware toedracht werd geconfronteerd, schrok ze zich een hoedje: "Ik dacht dat iemand echt voor Filip kwam. Ik dacht er niet aan dat zijn naam gewoon naast zijn bel hing. In het vervolg ga ik een beller meer vragen stellen, hoor!"

Nog te snel wordt er op het knopje van de automatische deuropener geduwd zonder eerst te verifiëren wie er heeft aangebeld. Dat was tijdens de controleactie het geval bij twee op de drie appartementsgebouwen. In acht gevallen (5 %) stond de centrale inkomdeur of garage zelfs al open. Via ondergrondse garages en kelderruimtes is het voor inbrekers gemakkelijk om naar de bovengelegen verdiepingen te komen.

Het bleek dat de preventietips minder goed werden toegepast naarmate het appartementsgebouw groter was. Door de omvang van het gebouw, door het soms grote aantal bewoners en door het individualistische gedrag binnen onze huidige maatschappij kennen blijkbaar velen hun medebewoners niet meer. Daardoor is het voor een wildvreemde blijkbaar geen moeilijkheid om anoniem door de gangen te dwalen en een perfect doelwit uit te kiezen. Opmerkelijk was ook dat huurders gemakkelijker en sneller toegang aan onbekenden verschaffen.

20100316-DSC_4750w

In alle appartementsgebouwen waar politie en preventiedienst met een smoesje binnen zijn geraakt, blijft een duidelijke nieuwe affiche achter om de bewoners met de neus op de feiten te drukken.

De controleactie was het orgelpunt in de sensibiliseringscampagne die de preventiedienst 'Den OOgen Boom' in samenwerking met de Lokale PolitieZone Rupel opstartte. De bewoners van de appartementsgebouwen met openstaande deur of garage of waar de bewoners onbekenden hebben binnengelaten, kregen een duidelijke boodschap in de bus en op een affiche in de inkomhal. De syndicussen en verantwoordelijken van de 'inbraakvriendelijke' gebouwen worden in de komende weken door de gemeentelijk technopreventief adviseur gecontacteerd om te bekijken op welke manier deze appartementsgebouwen inbraakveiliger kunnen worden.

Hoe geraakten de politie en de gemeenschapswachten binnen?

• "Ik ben het! Doe eens open?"
  • "Ik kom hier een pakje leveren." "Ja, zet maar achter de deur en trek de deur terug dicht."
  • "Ik heb zonet bij Marcel gebeld, maar hij drukte niet lang genoeg op de knop. Kan jij nog eens op de knop drukken?" of
  • "Ik heb een zware doos vast. Wil jij snel even open doen?"

Klik hier voor het verslag van ATV.

Samen werken we ook aan inbraakveiligheid!

Snelmenu
Openingsuren
wijkinspecteur
slachtoffer
afwezigheidstoezicht
woninginbraak
andere wetenswaardigheden
wegenwerken
acties
Jaar v/d technologie
Online melding
Online aangifte